Veiligheid en welbevinden
Vertrouwde handelingspatronen en het onderdeel uitmaken van een groep zorgt voor een gevoel van veiligheid en verbondenheid. Wij hebben een dagelijks terugkerend ritueel, als alle kinderen er zijn gaan we eerst met z’n allen in de kring zitten en krijgt ieder kind wat te drinken. Het gevoel wat ze hierdoor ervaren draagt bij aan het welbevinden en de emotionele veiligheid van het kind, hierdoor is het kind in staat zich goed te ontwikkelen.
Janusz Korczak vond het belangrijk dat ieder kind met respect voor verschillen en privacy werd behandeld. Wij willen dit in ons kinderdagverblijf bereiken door ieder kind de aandacht te geven die hij of zij vraagt, waardoor het kind zich welkom voelt. Dit warme gevoel draagt weer bij aan de emotionele veiligheid en het welbevinden van het kind.
Goede en vertrouwde relaties worden aangegaan tussen pedagogisch medewerker en ouders, pedagogisch medewerker en kind en kinderen onder elkaar. Deze relaties ontstaan door vaste relaties, goede communicatievaardigheden van de pedagogisch medewerker en aandacht en ruimte voor diversiteit.
Aan de structuur en voorspelbaarheid binnen een kinderdagverblijf wordt gewerkt door middel van duidelijke grenzen en rituelen, indeling en inrichting van de ruimte en dagritme en samenstelling.
De basisbehoeften waaraan een kinderdagverblijf behoort te voldoen is de behoefte aan veiligheid en welbevinden en leren en ontwikkelen. Dit alles zorgt voor een gezonde omgeving voor het kind.
Hoe laten wij dit zien op ons kinderdagverblijf?
Om helder te krijgen hoe we onze visie toepassen laten we 2 voorbeelden zien;
- Vertrouwde handelingspatronen en het onderdeel uitmaken van een groep zorgt voor een gevoel van veiligheid en verbondenheid. Wij hebben een dagelijks terugkerend ritueel, als alle kinderen er zijn gaan we eerst met z’n allen in de kring zitten en krijgt ieder kind wat te drinken. Het gevoel wat ze hierdoor ervaren draagt bij aan het welbevinden en de emotionele veiligheid van het kind, hierdoor is het kind in staat zich goed te ontwikkelen.
- Door herhaald positief contact tussen het kind en de pedagogische medewerker ontstaat een vertrouwde relatie. Daarom vinden wij het van belang dat aan een kind maximaal drie vaste pedagogische medewerkers worden gekoppeld, waarvan er altijd minimaal één aanwezig is. Dit zorgt ervoor dat de pedagogische medewerkers het kind als uniek persoon leert kennen en daarop kan inspelen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb